امروز پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 http://tarikh.cloob24.com
0

از ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد

کیان ایرانی (به عربی: کیان الفارسی)یا کیان ابو عُمره، همچنین با شهرت کیسان (؟ -686م)، مشاور نظامی مختار ثقفی و انقلابی کوفی ایرانی‌اصل علیه کشندگان حسین بن علی بود.

کیسان، از اهالی کوفه و یاران نزدیک مختار ثقفی که کنیه او ابوعمره بوده است. مختار پس از تسلط بر کوفه، او را به سرپرستی نگهبانان (شرطه)این شهر گماشت. او قاتلان امام حسین (ع) را به مختار معرفی می‌کرد و عمر بن سعد و بنا به قولی شمر بن ذی‏ الجوشن به دست او کشته شده‌اند و همچنین خولی بن یزید اصبحی به دست او اسیر گشته است.

کیسان در جنگ بین مصعب‏ بن زبیر و مختار، که در سال 67ق و در مکانی به نام حمام اعین رخ داد، فرمانده سپاه مختار بود و بنا به قولی در همین جنگ کشته شد.

در باره این که او دقیقا چه کسی بوده، نظریات متفاوتی وجود دارد.

نیز گفته شده است کیسان یکی از غلامان علی بن ابی طالب بود که پیروانش معتقدند او به همه علوم احاطه داشت و از محمد و علی آن علوم را آموزش دیده و پیروان این غلام را کیسانیه گویند.

در سریال مختارنامه نقش کیان (کیسان)را که سرداری ایرانی است، رضا رویگری بر عهده دارد. در این سریال وقتی که مختار در کوفه به قدرت میرسد کیان بعنوان رئیس شرطه های کوفه شناخته می شود.

نظرات پراکنده دیگر درباره کیسان

این بخش از مقاله فاقد منبع و مأخذ است. شما می‌توانید با افزودن منابع برطبق اصول تأییدپذیری و شیوه‌نامه ارجاع به منابع، به ویکی‌پدیا کمک کنید. مطالب بی‌منبع احتمالاً در آینده حذف خواهند‌ شد.

1. کیسان لقب خود مختار بن ابی عبیده ثقفی است و از اول این نام را داشته است و گفته اند آن هنگامی که پدر او نوزاد خانواده را حضور علی آورد و او دست مهر و محبت بر سر او کشیده و فرمود: «کیس، کیس» زیرک است، با هوش است و از همین زمان او کیسان لقب گرفت. و برخی هم گفته اند: محمد حنفیه، این لقب کیسان را به مختار داد آنگاه که او را برای گرفتن خون حسین به عراق اعزام کرد و هوشیاری و فراست لازم را در او دید.

2. کیسان، غلام علی بوده و همو مؤسس کیسانیه می باشد.

3. کیسان غلام و خدمتکار محمد بن حنفیه بوده است.

4. کیسان، شاگر محمد بن حنفیه بوده و یا شاگرد هر دو علی و پسرش محمد حنفیه و او از آن پدر و فرزند علم تاویل و باطن و دانش اسرار آفاق و انفس آموخته است.

5. پاسدار و به اصطلاح آجودان مختار، شخصی بوده به نام ابوعمره کیسان، و مختار این عنوان را از پاسدارخود گرفته و لقب خویش کرده است.

6. کیسان، مردی از اهالی کوفه بوده و کشندگان حسین بن علی را به مختار می شناسانده است. او مردی دلیر و نسبت به انتقام خون حسین، بسیار حساس و فعال بوده است.

7. کیسان، مردی از پیرامونیان مختار بوده نه غلام و نه شاگرد او، بلکه به عنوان امین و مستشار در دستگاه مختار حضور داشته است و مختار در تمام کارها و تصمیم گیری ها، نظر و رای او را جویا می شده است.

8.یک شاهزاده ایرانی تبار بود که با مختار ثقفی رابطه خوبی داشت و او را به قیام علیه قاتلان حسین ترغیب کرد. در تاریخ هم آمده که ایرانی ها کمک زیادی به قیام مختار کردند حتی گفته شده که یک ایرانی مختار را به قیام و خونخواهی جذب کرده است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه