امروز پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 http://tarikh.cloob24.com
0
از ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد
Mary Magdalene
مجدلیه پشیمان، اثر دومنیکو تینتورتو، حدود 1598
مریدِ عیسی مسیح
زادروزنامشخص
مجدلیه، یهودیه
درگذشتنامشخص
احتمالاً در پروانس-آلپ-کوت دازور، فرانسه، یا افسوس (شهر),آناتولی[1]
محترم شمرده‌شده درکلیسای ارتدکس شرقی
کلیسای کاتولیک
جامعه انگلیکن
لوتریانیسم
پروتستانتیسم
بهائیت
جشنژوئیه 22
قدیس حامیتوبه کنندگان; پرهیزگاران، داروسازان،دباغان، زنان

مریمِ مَجدَلیه (به زبان عبری: מרים המגדלית، یونانی باستان: Μαρία ἡ Μαγδαληνή)[2] شخصیتی در عهد جدید و یکی از پیروانِ مؤمنِ عیسی مسیح به شمار رفته و کلیساهای کاتولیک رومی، ارتدکس شرقی، لوتری و انگلیکان او را جزو قدیسه‌ها می‌دانند. لقبِ مجدلیه اشاره به شهری به نامِ مجدله در کرانه غربیِ دریاچه تیبریاس دارد. مریمِ مجدلیه با عیسی مسیح به‌عنوانِ یکی از پیروانِ او سفر کرد. گفته شده که وی شاهدِ مصلوب شدن و رستاخیزِ عیسی مسیح بوده است.[3] در انجیل‌های چهارگانه از او دستِ کم 12 بار[4] و بیش از رسولان نام برده شده است. در مسیحیتِ غربی و طیِ قرونِ وسطی از مریمِ مجدلیه به‌عنوانِ فاحشه توبه‌گر یا زنِ بدکاره نام برده می‌شد[5] البته این صفات در هیچ‌یک از انجیل‌های چهارگانهبه مریمِ مجدلیه نسبت داده نشده‌اند و تنها در سُنتِ مسیحیِ پسین موجود هستند.[3] روزِ 22 ژوئیهِ هر سال از سوی مسیحیانِ کلیسای کاتولیک،کلیسای ارتدکس شرقی، انگلیکن و لوتریانیسم برای او جشن گرفته می‌شود.

پیکره مریم مجدلیه اثر دوناتلو

سرگذشتِ مریمِ مَجدَلیه

بر پایه انجیل، مریمِ مَجدَلیه زنی تن‌فروش و بسیار زیبا بوده است. روزی اهلِ شهر به دنبالِ وی می‌افتند تا وی را سنگسار کنند. او می‌گریزد تا بهعیسی می‌رسد. عیسی داستان را از پیگیرانِ مریم می‌پرسد و آنان می‌گویند که ما می‌خواهیم او را از برای گناهانش سنگسار کنیم.عیسیمی‌گوید بسیار خوب چنین کنید ولی اولین سنگ را کسی بزند که گناهی نکرده باشد. این سخنِ عیسی ایشان را شرمنده و پراکنده‌ساخت و جانِ مریم مجدلیه را رهانید و از آن پس وی یکی از یارانِ نزدیکِ عیسی گردید.

به نام مجدلیه در انجیل لوقا 8:2 اشاره شده:

چندی بعد عیسی سفری به شهرها و دهات ایالت جلیل کرد تا همه جا مژده ملکوت خدا را اعلام کند. آن دوازده شاگرد و چند زن که از روح پلید و یا از امراض شفا یافته بودند نیز او را همراهی می‌کردند. مریم مجدلیه که عیسی هفت روح پلید را از وجود او بیرون کرده بود. یونا، همسر خوزا (رئیس دربار هیرودیس)، و سوسن از جمله این زنان بودند. ایشان و بسیاری از زنان دیگر از دارایی شخصی خود، عیسی و شاگردانش را خدمت می‌کردند.

برخی فرقه‌های مسیحی بر این باورند که مریم مجدلیه از خانواده‌ای سلطنتی می‌باشد. بر پایه باور این فرقه‌ها، حتی انجیلی به مریم مجدلیه منسوب است. حتی در برخی از تئوری‌ها و تحلیل‌هایی که به تازگی مطرح شده مریم مجدلیه به عنوان کسی با عیسی مسیح رابطه عاطفی داشته و حتی فراتر مطرح می‌شود و حتی روزنامه دیلی میل از کشف سندی مبنی بر ازدواج ایشان خبر داده است.[6]

تابلویی زیبا از این داستان بدستِ لئوناردو داوینچی ترسیم شده است و در موزه سن سباستین نگهداری می‌شود. این تابلو به نام «گریز مریم مجدلیه» مشهور است.

انجیل مریم مجدلیه

انجیل مریم یک انجیل اپوکریفا (که شش صفحه اول و صفحات آخر این انجیل در دسترس نیست)است. قدیمی‌ترین نسخه پیدا شده به حدود قرن دوم میلادیبرمی‌گردد، که به زبان قبطی و بر روی کاغذ پاپیروس نوشته شده است. امروزه با اینکه صفحات زیادی از این انجیل در دسترس نیست اما به زبان‌های گوناگون از جملهآلمانی و انگلیسی به چاپ رسیده. در این انجیل، از عیسی با عنوان نجات‌دهنده یاد شده است.[7]

عیسی و مریم مجدلیه

مریم مجدلیه در برابرِ صلیبِ عیسی مسیح زانو زده‌است. اثر گابریل ووگر، 1868 میلادی

مطالب زیادی در مورد علاقه عیسی به مریم مجدلیه نوشته شده که بعضی از آنها با برخی اعتراضات نیز مواجه شده‌اند. اما بر اساس انجیل مریم مجدلیه در فصل پنجم آیه پنج: «پیتر (پطرس)به مریم گفت: «خواهر، ما می‌دانیم که نجات‌دهنده تو را از دیگر زنان بیشتر دوست دارد.»[7]

در انجیلِ فیلیپ (اپوکریفا)که به فیلیپ (از حواریون عیسی مسیح)منتسب است، در آیه 55 آمده: «ارباب (در مسیحیت منظور عیسی مسیح)مریم مجدلیه را از همه دیگر پیروانش بیشتر دوست داشت.»

رمان رمز داوینچی نوشته دن براون نیز با آب و تاب بسیار به این موضوع پرداخته‌است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه